آشنایی با نگارش متون فارسی، آیین نگارش

آشنايی با حجاری سنگهای تزئينی
می 15, 2018
مدیریت مراکز ماساژ در هتل
می 15, 2018

آشنایی با نگارش متون فارسی، آیین نگارش

آشنایی با نگارش متون فارسی

آیین نگارش چیست

آیین نگارش، اصول و قواعد استاندارد و تعیین شده ای است که از آنها برای تصحیح و بهبود انواع متون استفاده می شود. آیین نگارش فارسی ، مراحل و اصول مشخصی دارد که با توجه به نوع متن متفاوت است.

به عنوان مثال، نوع ادبیات و نثری که برای متون ادبی و مکاتبات و اسناد رسمی و یا متون سیاسی مورد استفاده قرار می گیرد، با هم تفاوت دارد.

با این حال، اصول و قواعدی نیز در بین همه انواع متون فارسی مشترک است که رعایت کردن آنها ، نشان دهنده تسلط و آگاهی از اصول و تمایل به جذب خوانندگان بیشتر است.

این اصول مواردی مانند جمله بندی صحیح، تطابق فعل با فاعل ، استفاده از نشانه گذاری های صحیح، رعایت ترتیب اجزای جمله، نحوه ارتباط جملات و سلیس و روان نوشتن جملات است.

سرفصل های این مقاله عبارتند از آیین نگارش چیست، قواعد نگارش زبان فارسی، آیین نگارش و ویراستاری ، آموزش نگارش متون فارسی و سبک های نگارشی.

قواعد نگارش زبان فارسی

در همه انواع مقالات و نوشته هایی که به زبان فارسی هستند ، قواعد نگارش زبان فارسی باید رعایت شود تا ارزش ادبی و علمی نوشته ارتقا پیدا کند.

برخی از این قواعد و قوانین نگارش زبان فارسی عبارتند از :

  •  “ها “، پسوند فارسی بوده و در قواعد اتصال پسوند باید به صورت جدا نوشته شود
  •   پسوند “تر”و “ترین”، همیشه و در همه حالات جدا نوشته می‌شوند مگر در سه مورد: بهتر، کهتر و مهتر.
  •  معمولا ،  پیشوند “هم” متصل نوشته می‌شود، مگر در صورتی‌ که شکل نوشتاری آن زیبا نباشد مانند همراه، همدل، همدم، هم‌صحبت،
  •  بهتر است که ، کلمات “چنان‌چه” و “چنان‌که” به صورت جدا نوشته شوند
  •  علامات ویرگول، به معنی “مکث میانه” است که بعد از گفتن منظور نویسنده و در پایان جمله  استفاده می شود
  •  علامت سؤال ، زمانی استفاده میشود که سوالی بپرسیم و جواب آن را بدانیم
  •  در صورتی که “به”،  حرف اضافه باشد، همیشه به صورت جدا نوشته میشود
  •  در صورتی که “به”، صفت  یا پیشوند فعل ساز باشد، به صورت متصل نوشته میشود مانند بهوش، بخرد، بنام.
  • برخی از سر فصل های این دوره شامل :

    فصل اول

    • خواندن و درک متون فارسی
    • آشنایی با زبان و خط و تاریخچه آنها
    • تاريخ ادبيات فارسي
    • آشنایی با انواع متون و کاربرد آن
    • متون اداری
    • نقش و تاثیر ارتباطات برانجام امور
    • مشخصات نامه های اداری
    • اجزای نامه های اداری
    • پیام یا پیکره اصلی نامه
    • متون علمی
    • نكته‌هايي در دستورخط فارسي
    • مشخصات یک نوشته‌ خوب
    • نشانه گذاري
    • خطاهای رایج در نامه نگاری

    فصل دوم 

    • نگارش متون علمی، فنی و حرفه ای
    • روش نگارش يک مقاله علمي-پژوهشي
    • ويژگي هاي اصلي مقاله علمي-پژوهشي
    • بخشهاي يک مقاله علمي-پژوهشي
    • ادبيات پژوهش
    • روش نگارش صحيح يک مقاله علمي
    • روش نگارش مقاله مروری
    • بدنه مقاله
    • رهنمودهای نوشتن مقاله مروری*
    • تفاوت مقاله های علمی پژوهشی* با ترویجی*

    فصل سوم  

    • نگارش متون تجاری،گمرکی و بانکی
    • مکاتبات بازرگانی و نحوه نوشتن نامه تجاری
    • ساختار نامه تجاری و وظایف آن
    • اجزای نامه تجاری
    • نکته مهم درباره اصول نگارش و خطرات چک
    • نحوه نگارش قرارداد های تجاری

    فصل چهارم

    • ویرایش متون فارسی
    • مفهوم ویرایش
    • انواع ویرایش
    • ضرورت ویرایش

    فصل پنجم  

    • تهیه گزارش و تنظیم صورت جلسه
    • چهارمرحله گزارش نویسی
    • وظایف دبیرجلسه
    • انواع صورت جلسه
    • صورت جلسه و اجزاي آن
    • ثبت نكات كليدي و مصوبات جلسه
    • نظام گزارش در اندیشه
    • نگارش گزارش
    • ویرایش اولیه
    • تجدید نظر و اصلاح
    • اهداف گزارش‌نويسي
    • نکات جنبی برای گزارش
    • اهمیت گزارش نویسی
    • انواع گزارش از لحاظ محتوایی

    فصل ششم

    • نگارش متون حقوقی
    • آیین نگارش حقوقی
    • اصول نگارش نامه های حقوقی
    • گزارش نویسی از دیدگاه حقوقی

    فصل هفتم 

    • آرشیو کردن متون نگارش شده
    • اصول آرشیوکردن
    • نحوه نگارش منبع متن گرفته شده از مقالات مجلات
    • نحوه نگارش متن گرفته شده ازاینترنت و وب
    • نحوه نگارش متن  گرفته شده از پایان نامه
    • نحوه نگارش متن  گرفته شده از پست الكترونيك و مکالمات فردی
    • سبک های نگارش فارسی

      هر نویسنده باید با توجه به اثر و مطلبی که ارائه می کند، از سبک های نگارش خاص بهره بگیرد. سبک هایی که در عمر 1100 ساله تاریخ نگارش و ادبیات ایران وجود داشته شامل نثر مرسل یا ساده، نثر مسجع یا آهنگین و نثر مصنوع یا فنی است که هر کدام را به صورت مختصر شرح می دهیم:

      نثر مرسل  یا ساده

      نثر مرسل یا ساده، روان ، ساده و بدون پیچیدگی است. جملات این سبک، کوتاه و متعادل بوده و نشان دهنده توانایی زیاد نویسنده است. غالبا، اثاری که به این سبک نگارش می شوند،  لطافت و زیبایی ملایمی دارند که از جمله آنها میتوان به تاریخ بیهقی*، سفرنامه ناصرخسرو* و اسرار التوحید* اشاره کرد.

      نثر مسجع یا آهنگین

      نثر مسجع یا آهنگین، نثری که در پایان جملات و عبارات آن، سجع وجود دارد؛ به این معنی که، کلمات از نظر وزن و یا حروف، مشابه یکدیگر هستند. این نثر، بلافاصله بعد از نثر ساده به وجو آمده و از ادبیات عرب تاثیر گرفته  و بر زیبایی کلامی متن می افزاید. گلستان سعدی*، کلیله و دمنه* و مقامات حمیدی* از جمله آثاری هستند که دارای نثر مسجع یا آهنگین هستند.

      نثر مصنوع یا فنی

      نثر مصنوع یا فنی، در قرن ششم هجری شمسی شکل گرفته  و تا دوره قاجار ادامه پیدا کرد اما بعد از مدتی انحطاط، به نثر ساده تبدیل شد. نمونه های نثر مصنوع ابتدا در کلیله و دمنه و مقامات حمیدی مشاهد شد اما با گذشت زمان، این حوزه نیز استقلال پیدا کرد. کتاب جهانگشای جوینی*، از جمله کتبی است که منحصرا به این حوزه تعلق دارد .

    • جهت ثبت نام با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

    • 02128427862
      09918095791
      09918095794
      09918095785