آشنایی با عکاسی و چاپگر دیجیتال سیار

آموزش نقاشي آکريليک
سپتامبر 27, 2018
آموزش سبک های معماری جهان
سپتامبر 27, 2018

آشنایی با عکاسی و چاپگر دیجیتال سیار

تاریخچه عکاسی :

عکاسی (Photography) از دو واژه یونانی نور (photo) و ثبت کردن (graphing) گرفته شده است. به کار ثبت کردن تصاویر روی موادی حساس با کمک نور و پرتو عکاسی گفته می شود. اولین عکس در آوریل سال 1827 ، به وسیله شخصی به نام ژوزف نیپس مخترع فرانسوی با یک دوربین سوزنی گرفته شد. عکاسان ، عکس ها را در آن زمان باید به مدت هشت ساعت در معرض نور قرار می دادند و پس از مدت کوتاهی نیز نقش تصویر از بین می رفت و در سی آوریل نیز به نام عکاسی پین هول نامگذاری شد.

دسته بندی دوربین های آنالوگ :

دوربین های آنالوگ به طور کلی به دوربین هایی گفته می شود که نور برای رسیدن به منظره یاب آن باید به وسیله آینه ای با زاویه 45 درجه، شکستنی معادل 90 درجه پیدا کند.

دوربین های آنالوگ فانوسی (Lantern Analog Cameras) : در دوربین های آنالوگ فانوسی، بدنه یا اتاقک دوربین، یعنی فاصله میان لنز و محل استقرار فیلم، از یک نوع فانوس چرمی آکاردئون شکل تشکیل شده است.

دوربین های بدون فانوس : در دوربین های بدون فانوس ، لنز به وسیله ابزاری به نام مانت 1، به بدنه دوربین که از جنس سختی ساخته شده است متصل می گردد.

آشنایی با پیکسل ؟

پیکسل کوچکترین واحد یک تصویر دیجیتال یا گرافیک است که می توان بر روی تمام صفحه نمایش های دیجیتال نمایش داده شود. پیکسل در ترکیب به شکل یک تصویر کامل ، ویدیو، متن و یا هر چیز قابل مشاهده بر روی صفحه نمایش کامپیوتر است.

پیکسل به عنوان یک عنصر تصویر شناخته شده است. پیکسل شبیه یک نقطه و یا مربع در یک صفحه نمایش مانیتور کامپیوتر نشان داده شده است. پیکسل بلوک های ساختمان از یک تصویر دیجیتال یا صفحه نمایش هستند که با توجه به مانیتور کارت گرافیک و صفحه نمایش، مقدار ، اندازه و رنگ ترکیبی از پیکسل متفاوت است.

اندازه پیکسل (Pixel Size) در دوربین :

یکی از مهمترین فاکتورهای که به کیفیت تصویر کمک زیادی میکنه اندازه پیکسل در دوربین عکاسی و دوربین گوشی است. یکی از دلایلی که دوربین گوشی های ایچ تی سی بهتر از بقیه گوشی ها کار می کند همین مقدار پیکسل بیشتر است.

اهمیت سایز سنسور دوربین :

سنسور دوربین همان قطعه ای است که تصاویر را پردازش می کند و نتیجه را به پردازنده اصلی انتقال می دهد. وقتی نور کمه ، نور زیاد، رنگ های مختلف، سایه و خیلی چیزهای دیگر توسط همین سنسور دوربین پردازش می شود. CCD و CMOS رایج ترین تکنولوژی های مورد استفاده در ساخت پردازنده و یا همان سنسور تصویر در دوربین می باشد.

سایز سنسور دوربین گوشی یا دوربین های دیجیتال نتیجه نهایی فیلم یا عکس گرفته شده را مشخص می کند، مسایلی مانند تعداد پیکسل ها، کیفیت عکس، کیفیت نور، طیف نور و خیلی از چیزهای دیگر می باشد.

انواع لنز (Lens) دوربین  :

لنز استوانه ای شکل که مجموعه از عدسی هایی را که نور را از خود عبور داده و به درون دوربین هدایت می کند و باعث می گردد که تصویر به صورت روشن بر روی فیلم عکاسی یا گیرنده تصویر بازتابیده شود.

کیفیت تصویر به لنز دوربین بستگی دارد تا خود دوربین به تنهایی این یکی از کاربردهای  لنز در دوربین های عکاسی می باشد.

لنز بعضی از دوربین های ارزان قیمت را نمی توان جدا کرد، ولی لنز دوربین‌های بعضی از دوربین ها قابل تعویض هستند.

–    فاصله کنونی : اولین ویژگی لنزها، فاصله کانونی  آن ها می باشد. فاصله کنونی به این صورت است که فاصله بین مرکز نوری (optical center) و حسگر دوربین (image sensor) می باشد زمانی که لنز روی بی نهایت فوکوس است.

مرکز نوری یک لنز ، نقطه ای است که درون لنز که در آن فرض می شود و پرتو نور که از منابع مختلف داخل لنز آمده اند  با هم برخورد می کنند. فاصله های کانونی کوتاه تر میدان دید عریض تری فراهم خواهند کرد ولی قدرت زوم را کاهش می دهند.

– لنز نرمال / استاندارد :  لنز استاندارد فاصله کانونی ثابتی دارد و از لحاظ پرسپکتیو (perspective) مانند چشم انسان است.

–    لنز زاویه عریض : یک لنز زاویه دار (Wide angle lens) در مقایسه با یک لنز استاندارد فاصله کنونی کمتری دارد. لنز زاویه عریض برای عکس های وسیع تر مثل عکس های دسته جمعی یک گزینه مناسب می باشد.

–    لنزهای زوم :

لنزهای زوم فاصله کنونی متغیری دارند و بسیار پرکاربرد هستند. برخی از این لنزها می تواند از یک لنز زاویه عریض تا یک لنز تله فوتو، زاویه را تغییر دهند چرا که برای ترکیب بندی کاملا باز خواهد بود. دریچه دیافراگم در لنزهای زوم باید سبک و سنگین شود.

اصول کادربندی در عکاسی :

به محل قرار گرفتن سوژهای موجود در یک صحنه در یک عکس یا تابلوی نقاشی کادربندی نامیده می شود. با توجه به دوربین ها و تجهیزات عکاسی روز به روز پیشرفته تر می شود، هنوز تفاوت های زیادی بین عکس های یک عکس آماتور و یک عکاس حرفه ای وجود دارد. یکی از نکات مهمی که یک عکاس حرفه ای انجام می دهد کادربندی و ترکیب بندی درست عکس است.

کادر نخستین عاملی است که بیننده با آن تماس پیدا می کند اما شکل کادر نیز در بیان تصویر نیز موثر است. امروزه عکاسان در عکاسی از کادرها مستطیل عمودی، افقی و مربع استفاده می کنند.

انواع کادرها :

1- کادرهای مستطیل افقی : فرض بر این بگیرید که یک کادر مستطیل دارید که وسط کادر نقطه ای است و حرکتی برای آن د رنظر می گیریم که می تواند به سمت چپ یا راست حرکت کند. این کادر با حالت عناصری که در اول خط افق گسترده شده است مناسب می باشد.

2- کادر مستطیل عمودی : نقطه مورد نظر در کادر مستطیل عمودی فقط می تواند به صورت عمودی حرکت کند. کادر مستطیل عمودی جذاب تر به نظر می رسد. این کادر با حالت عمودی سوژه هایی که شکل کلی آن ها عمودیت همخوانی بیشتری دارد.

3- کادر مربع : به دلیل تساوی بین اضلاع این کادر، بیننده به تساوی به چهار ضلع و زاویه آن جلب می شود.

 

عوامل مهم در تعیین کادر :

1- موضوع : حالت کلی موضوع در انتخاب کادر موثر می باشد. انتخاب کادر باید با حالت جا افتاده و پذیرفته شده اصلی موضوع که در آخر به راحتی مورد پذیرش چشم بیننده قرار می گیرد . مناسب باشد.

2- عوامل هدایت کننده چشم : عوامل هدایت کننده چشم موجب تعیین کادر می گردد از این نمونه به مسیر دید و یا سمت حرکت موضوع ، خط ها، سطح ها و تاریکی ها و روشنایی ها اشاره نمود.

  • زاویه دید از روبه رو : اگر دوربین اول جلوی چشم عکاس و عمود بر محور خط افق باشد زاویه دید روبرو دیده گفته می شود.
  • زاویه دید از پایین : هنگام عکاسی اگر دوربین پایین تر از خط چشم موضوع قرار گیرد در ابعاد بیشتری در دید است.
  • زاویه دید از بالا : اگر دوربین به هنگام عکاسی بالاتر از سطح دید موضوع قرار گیرد تصویر کوچکتر به نظر می رسد.


شناخت رنگ ها برای آشنایی با رنگ عکس ها:

رنگ ها از دونوع هستند رنگ های اصلی و رنگ های فرعی که ترکیب دو رنگ اصلی رنگ فرعی به وجود می آید.

  • رنگ های اصلی : تمامی رنگ ها از رنگ های اصلی به وجود می آیند. از رنگ های اصلی می توان ترکیب رنگ های فرعی و سپس رنگ های ثالث و هزاران رنگ های دیگر ، رنگ های متفاوتی به دست آورد.
  • رنگ های اصلی : قرمز ، زرد ، آبی  می باشد.

رنگ های اصلی به این دلیل نامگذاری شده اند که از آن ها به عنوان رنگ اصلی استفاده می کنند یعنی از ترکیب هیچ نوع رنگی به وجود نمی آید.

  • رنگ های فرعی (ثانویه) :

هنگامی که دو رنگ اصلی به مقدار مساوی ترکیب شوند . یک رنگ فرعی را می سازند. رنگ های فرعی عبارتند از :

  1. رنگ نارنجی : (ترکیب قرمز و زرد)
  2. رنگ سبز : (ترکیب زرد و آبی)
  3. رنگ بنفش : (ترکیب آبی و قرمز)

رنگ های فرعی بین دو رنگ اصلی که با هم ترکیب می شود قرار می گیرند.

  • رنگ های مکمل : رنگ مکمل یک رنگ اصلی ، رنگ فرعی است که در چرخه رنگ در جهت عکس آن قرار می گیرد.

 

جهت اخذ مدرک عکاسی و چاپگر دیجیتال سیار به صورت غیرحضوری با شماره های زیر تماس بگیرید.

02128427862
09918095791
09918095794
09918095785